U okviru obeležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa, u holu Kolarčeve zadužbine u ponedeljak, 16. aprila, otvorena je izložba fotografija “Putovanje kroz kulturno nasleđe” koju je priredio EU info centar u Beogradu.
Izložbu su otvorili upravnica Zadužbine Ilije M. Kolarca Jasna Dimitrijević i šef sektora za informisanje, komunikacije i medije Delegacije EU u Republici Srbiji Pol-Anri Prese (Paul-Henri Presset).
Upravnica Kolarčeve zadužbine Jasna Dimitrijević istakla je da je “kulturno nasleđe zajednička prošlost, ali i zajednička budućnost građana Evrope” kao i da je evropska kulturna baština posebna vrednost za celokupno čovečanstvo.
Ona je istakla da je godina posvećena kulturnom nasleđu prilika da se podstaknu razmisljanja kroz afirmaciju kulture sećanja o pojedincima i događajima koji su ostavili trag u evropskom kulturnom prostoru, a takođe i podsticaj podsticaj autorima i institucijama da kreiraju i stvaraju nove vrednosti u kulturi i umetnosti, a koje su kulturno nasleđe za buduće generacije.
“Kolarčeva zadužbina je, kao zaštićeni spomenik kulture, ali i institucija koja u kontinuitetu predstavlja dela nematerijalne kulturne baštine, posebno inspirisana EU digitalnom platformom Evropeana, kao novim izazovom u predstavljanju vrednosti onoga što radimo, kroz nove mogućnosti digitalnog sveta u kojem živimo.
“Ova izložba je više od fotografskih dokumenata evropskog i srpskog kulturnog nasleđa. Ona je značajna u edukativnom smislu i inicira razvijanje svesti o značaju kulture i umetnosti kao okosnice razvoja društva u prošlim, sadašnjim i budućim vremenima”, rekla je Dimutrijević.
Šef sektora za informisanje, komunikacije i medije Delegacije EU Pol-Anri Prese ukazao je da je izložba deo kampanje kulturnog nasleđa koju sprovode Delegacija I EU info mreža (EU info centar u Beogradu i EU info kutci u Nišu i Novom Sadu). Više od 40 događaja širom Srbije biće organizovano u okviru kampanje čiji je slogan “Gde prošlost susreće budućnost”.
“Zajedno sa partnerima, to je naš zajednički napor da učestvujemo u proslavljanju Evropske godine kulturnog nasleđa. Evropska komisja je odlučila da celu ovu godinu posveti kulturnom nasleđu i to je jedina tematska godina organizovana tokom mandata Komisije predsednika Junkera. Namera je da se na taj način slavi bogatstvo i raznolikost kulturnog nasleđa Evrope ali i podigne svest o društvenom i ekonomskom značaju kulturnog nasleđa”, rekao je Prese.
Prese je posebno ukazao na ekonomske aspekte kulturnog nasleđa, rekavši da je u EU u sektoru kulturnog nasleđa zaposleno više od 300.000 ljudi. “7,8 miliona radnih mesta je indirektno povezano sa kulturnim nasleđem (u turizmu, prevodilaštvu, bezbednosti…), što znači da na svako radno mesto sektor kulturnog nasleđa kreira 26,7 indirektnih radnih mesta. (Poređenja radi, u automobilskoj industriji taj odnos je 1 prema 6,3)”, rekao je Prese.
Prese je istakao da je Kolarčeva zadužbina kao mesto kulturnog nasleđa u pravom smislu te reči najbolji mogući prostor za razgovore o kulturnom nasleđu i tradiciji i izrazio nadu da će saradnja sa tom institucijom biti nastavljena.
“Nadam se će ove lepe fotografije podsećati posetioce na njihovu veliku nacionalnu kulturu koja je deo velike i zajedničke evropske kulture. Mi delimo vrednosti, tradiciju, istoriju, kulturu I to nas povezuje vezama koje su jače nego političke. I to je verovatno i bio razlog što je otac evropskih integraciija Žan Mone u svojim memoarima, decenijama nakon što su osnove današnje Evropske unije postavljene, napisao: ‘Ako bih morao da počnem iznova, počeo bih (integracije) od kulture’”, zaključio je Prese.
Izložba “Putovanje kroz kulturno nasleđe” predstavlja selekciju fotografija mesta evropskog i srpskog kulturnog nasleđa, od fotografija kolektivnog sećanja na Veliki rat preko manastira i arheoloških lokaliteta do street arta u Srbiji. Istovremeno, izložba je prilika za promociju EU digitalne platforme Evropeana, preko koje je deo fotografija preuzet.
Izložba će biti postavljena u Holu Kolarčeve zadužbine do 28. aprila.
Sve informacije o kampanji kulturnog nasleđa dostupne su na sajtu kampanje: kampanje.