ANDREJIN KRST
Teodora Rakidžić
28. 11 – 16. 12. 2023.
Likovna galerija

Kako jedan saobraćajni znak podrazumeva usmeravanje pažnje na određeno obaveštenje, upozorenje, opasnost ili zabranu, uloga mu se može generalizovati na jedinu mogućnost predviđanja onoga što sledi i jasnog utiska o skladnom funkcionisanju i držanju svega pod kontrolom. Taj utisak se remeti kada se na veoma kratkoj razdaljini pojavi mnoštvo saobraćajnih znakova, što dovodi do podele pažnje i zagonetke o tome kuda je prvo usmeriti. Sličan problem se javlja prilikom susreta sa oborenim znakom, čije je značenje onda minimalizovano, a tumačenje samim tim potpuno blokirano. Ovakve situacije rezultiraju paradoksalnim zaključkom da nametanje pravila bilo koje vrste nije moguće.
Arhiviranje znakova na koje sam upućena na dnevnom nivou podrazumeva grčevit pokušaj da se budućnost predvidi i potencijalna neprilika izbegne. Ukoliko postoji informacija o tome kakav nas put čeka, postoji i sigurnost i kontrola. Srušeni i odvaljeni znakovi označavaju suštu suprotnost, te na ličnom planu dovode do zbunjenosti, napetosti, zabrinutosti i nemoći.
Specifičan oblik Andrejinog krsta ne mora se isključivo označiti kao spoj železničke pruge i običnog puta. Oslanjajući se na hrišćanska tumačenja raspeća na krstu ovog oblika i istorijski značaj pojavljivanja u heraldici, saobraćajni znak je oplemenjivanje već postavljenog konteksta. Ukrštanje dva različita puta znači pronalazak zajedničke tačke, susret, ujedinjenje, razumevanje, istomišljeništvo. Ipak, iskustvo pokazuje isto što i znak nalaže, putevi se odvajaju, mišljenja razilaze, vodeći nas dalje u usamljenost i alijenaciju. Ovaj znak je pokušaj pomirenja suprotnosti, a kao takav i simbol unutrašnje borbe da budućnost predvidimo ili da se sadašnjosti prepustimo.

Teodora Rakidžić

Biografiju umetnice možete pročitati ovde.

 

Izložba će biti otvorena do 16. 12. 2023. radnim danima od 10 do 20, subotom od 10 do 16 časova.