Stručno vođenje kroz izložbu “Stepenice IV” i razgovor u subotu, 26.10. u 11.30, Likovna galerija
Moderator: Jasna Petrović, istoričar umetnosti
U suočenju sa radom Slobodanke Stupar, iz serije pod nazivom „Stepenice na dole su i stepenice na gore” pogled posetioca usmeren je ka prepoznavanju nekih od navikom prenebregnutih delova arhitekture muzeja, semplovanih i reorganizovanih u sklopove meditativnih fotografskih refleksija na simetriju, formu, svetlo, površinu i strukturu, prikazane na način prilagođen prostoru (u grupama instaliranim uzimajući u obzir karakterstike izlagačkog prostora). One su često dopunjene zvukom, čija uloga je da proširi polje vizuelnog i utopi slušaoca u postavke koje zadobijaju osobine ambijenata. U intencionalnom smislu, one su činioci prenosa između unutrašnjih stanja umetnika i unutrašnjih stanja koja se indukuju u posetiocima tokom njihovog opažanja radova u izlagačkom prostoru. Sadržaj koji se putem ovih medijatora prenosi nije ništa drugo do intenzitet osećaja koje je umetnica namerila da podeli kada je odlučila da snimi i podeli sa publikom te slike. Ovi osećaji su se javili usled obilatog prelivanja onog dela svesti koji se u domenu filozofije psihologije naziva „fenomenalnim“ (s obzirom da se odnosi na to kakvo je iskustvo nečega), u takvoj količini sa kojom se njemu komplementarni deo „pristupne svesti“ (koji se odnosi na to što nam je dostupno i što možemo da izrazimo) teško može da nosi. Naime, intencionalni objekti njenih muzejskih istraživanja su indukovali pojedina vrlo specifična iskustva koja ne mogu da se ispričaju na adekvatne načine, ali mogu da se pokažu putem umetničkih dela. Kao posledicu toga, ona je proizvela fotografije kao vizualne ekvivalente epifaničkih iskustava…
… U pristupu Slobodanke Stupar, u ovom projektu, rituali koji za posledicu imaju umentička dela su lični, i muzej tretiraju kao izvor spiritualnih sadržaja, u smislu potrage za trenucima epifanije, kao momentima otkrovenja i uviđanja…
Izvodi iz teksta
Stevana Vukovića Trenuci epifanije
…Ipak, na njenim foto-zabeleškama ovi delovi sve dok podvlače svoju pripadnost modernističkoj retorici što se prepoznaje u dominantnoj linearnosti motiva (bez ukrasa), kao da istovremeno gube fizičko utemeljenje, prostornu logiku ispred i pozadi, poigravaju se statikom, udvajaju se i rastaču, izazivaju vrtoglavicu. Ukratko, kao da problematizuju funkcionalnost u korist performativnosti….
…Stoga iako su otisnute fotografije jasno izdvojene u tematske celine po mestu nastanka (Caixa, MoCA Athens, Bonn, Walraf Richartz…), pažljivim i promišljenim uklapanjem, umnožavanjem, poigravanjem simetrijama izabranih motiva, njihovim rotiranjem unutar svake celine problematizuju sam čin prelaska koje te ustanove zagovaraju. I ne samo. Foto-zabeleške koje sklapa Slobodanka Stupar u neočekivane (vrtoglave) celine svojom skoro monohromnošću (strogošću?), kao i izborom sekvenci koje se poigravaju poreklom (koja ustanova, koji deo) uz vrtoglavo umnožavanje normala, kosih, upravnih (uspravnih), iskrivljenih, poigravaju se s njom. Brišu njihovu posebnost. Podvlače ono zajedničko za sve…
Izvodi iz teksta Jelene Stojanović
Performativne topografije liminalnog
Slobodanka Stupar rođena je u Sarajevu 1947. Diplomirala je unutrašnju arhitekturu i grafiku na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, magistrirala je grafiku na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu i specijalizirala na Školi lepih umetnosti u Atini. Dobitnik je više stipendija, nagrada i priznanja u zemlji i inostranstvu: Nagrada za grafiku Oktobarskog salona Beograda i Nagrada za skulpturu Likovne kolonije Željazara Sisak 1987; Nagrada I Mediteranskog bijenala grafičke umetnosti, Agios Nikolaos, Grčka 1988; Otkupna nagrada Sveučilišne biblioteke na Zagrebačkoj izložbi jugoslovenskog crteža 1989; Velika Nagrada IX Internacionalnog trijenala grafike u Frehenu 1991; Nagrada na Bijenalu suva igla, Užice 1993; Otkupna nagrada Narodnog muzeja na Beogradskom internacionalnom bijenalu grafike 1997; Fotowettbewerb Award 1999, Štutgart 2000. Dela Slobodanke Stupar nalaze se u muzejima i javnim kolekcijama: MSU Beograd; Muzej grada Beograda; Muzej Cepter i Narodni muzej u Beogradu; Muzej Ludvig, Keln; MSUV, Novi Sad; muzeji Kruševca, Kraljeva, Vranja i Knjaževca; Galerija savremene umetnosti, Niš; Nacionalna pinakoteka, Pirej, Grčka; American College of Greece, Atina; Savremena galerija, Zrenjanin; Zbirka Nacionalne sveučilišne biblioteke,
Zagreb; Grafički kolektiv, Beograd; Umetnicka zbirka Lazar Vozarević, Sremska Mitrovica; Grafička zbirka Frehen, Nemačka; Muzej međunarodne savremene grafike, Fredrikstad, Norveška. Njeni radovi takođe se nalaze u privatnim zbirkama u zemlji i inostranstvu.
Izlagala je na preko 50 samostalnih izložbi u Jugoslaviji, u Beogradu, Zagrebu, Dubrovniku, Novom Sadu, Zrenjaninu, Sremskoj Mitrovici, Nišu, Kraljevu, Kragujevcu, Smederevu, Vranju itd. i u inostranstvu u Kelnu, Atini, Solunu, Edinburgu, Beču, Minhenu, Vitenu.
Učestvovala od 1976. na velikom broju grupnih izložbi i više reprezentativnih jugoslovenskih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Od 1992. učestvuje i u brojnim kolektivnim izložbama i kustoskim projektima organizovanim u Nemačkoj, Grčkoj, Kanadi, Makedoniji. Realizovala je, sama ili u saradnji sa drugim umetnicima, više interdisciplinarnih projekata u zemlji i
inostranstvu.
Kontakt:
Izložba će biti otvorena do 2.11.2019. svakog dana od 10 do 20 sati, osim nedelje.