More Than Meets the Eye
Veljko Vučković

Danas, pre svega, možemo sa sigurnošću reći da prirodu savremene umetnosti odlikuje obrađivanje već postojećih modela i kulturnih produkata koji funkcionišu kao polazne tačke za buduće umetničke radove. Izrađivanje sopstvenih dela na osnovu već postojećih formi je svojstveno današnjoj umetnosti – dolazi do iščitavanja, tumačenja, reprodukovanja, pa čak i do potpunog prisvajanja. Pojednostavljeno govoreći, pre je u pitanju reorganizovanje nego puko stvaranje. Možemo izneti pretpostavku da se time, kako bi neko najpre zapazio, ipak ne uspostavlja nerešiv problem originalnosti. Naime, mnogi teoretičari se slažu oko činjenice da je kriza autentičnosti prevaziđena jednostavnim napuštanjem tog principa.[1] Po njima, odbacivanje originalnog je postalo jedan od zaštitnih znakova odnosno obeležja savremene umetnosti.[2]

Pribegavajući ideji vodilji da je reprodukcija postala suštinski element kojim se umetnici služe, u svom dosadanjem istraživanju slikarskog medija bavim se problematikom korišćenja filmskih fragmenata kao početnih tačaka u radu. U ovom slučaju, reč je o zamrznutim isečcima iz tri pretežno politička ostvarenja objavljena tokom prelaska iz šezdesetih u sedamdesete godina prošlog veka – Istraga o besprekornom građaninu ili Istraga o građaninu izvan svake sumnje (1970) režisera Elija Petrija (Elio Petri), kao i o dva filma Koste Gavrasa (Costa-Gavras) − Z (1969) i Stanje opsade (1972). Dok su u Istrazu glavne teme korupcija i moć koje su prikazane kroz postupke glavnog policijskog inspektora kojeg tumači Đan Marija Volonte (Gian Maria Volonté), Z i Stanje opsade su, sa druge strane, nastali po istinitim društveno-političkim događajima − Z na osnovu ubistva grčkog političara, a Stanje opsade po otmici i ubistvu američkog obaveštajca.

Shodno svemu pomenutom, taj „arheološki” pristup se ogleda u pažljivom biranju subjekata koji služe kao modeli, pri čemu dolazi do upijanja vizuelnog podatka odnosno filmske DNK, pretresanja, stavljanja pod kritičku lupu, podrobnog digitalnog preuređivanja i davanja novog života istom kroz korišćenje tradicionalne tehnike – ulje na platnu. Nastale zahvaljujući mogućnostima i pogodnostima koje tehnologija nudi, ove montažne slike, presvučene velom misterije, emituju sadržaj koji se odlikuje monohromatskom, prigušenom, donekle anemičnom paletom i blago zamagljenom obradom. Kao rezultat, samim prelaskom iz pokretnog u statični medij dolazi do oprisutnjivanja odsutnog, obnove i citiranja prošlosti sa ciljem aktualizovanja današnjice, kao i lične transpozicije istorijskih činjenica, a samim tim i do opredmećenja u vidu tankog sloja boje nanete na platno. Mogli bismo i da napravimo paralelu između postupka pravljenja slika i samih naslova gore pomenutih filmova − zaista dolazi do okupacije vizuelne materije i opsade, a potom i do istrage.

Veljko Vučković

[1] Još je Dimitrije Bašičević Mangelos na pitanje da li uopšte može biti novih pojava odgovorio argumentom da umetnik može biti inovator ukoliko usvaja već postojeće elemente i potom ih preoblikuje. Razgovor sa dr Ivanom Bašičević Antić u radio emisiji Znakovi.

www.rts.rs/page/radio/sr/story/24/radio-beograd-2/3094181/znakovi.html. Pristupljeno 31. 5. 2020.

[2] Francuski kustos Nikola Burio (Nicolas Bourriaud) upućuje na Marksovu (Karl Marx) dosetku po kome je potrošnja isto što i stvaranje, s obzirom na to da sama potrošnja stvara potrebu za novom proizvodnjom.

 

VELjKO VUČKOVIĆ

Rođen je 1994. godine u Gornjem Milanovcu. Završio je master studije primenjenog slikarstva na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu u klasi profesora Nikole Božovića. Na istom fakultetu je student druge godine doktorskih studija. Učestvovao je na sedamdeset kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu i dvanaest puta je samostalno izlagao. Dobitnik nagrade Momčilo Moma Marković za najbolji crtež malog formata, treće nagrade Niš Art Fondacije i pohvale žirija na 14. Međunarodnom bijenalu umetnosti minijature u Gornjem Milanovcu.

Kontakt:

+381 60 605 77 33

weljkov@gmail.com

SAMOSTALNE IZLOŽBE

2019

– Kragujevac, Galerija Mostovi Balkana, Sučeljavanja

– Niš, Galerija savremene likovne umetnosti, Osciliranje

– Beograd, Kulturni centar Grad, Clandestine

– Inđija, Kuća Vojnovića, Crta

2018

– Beograd, Šumatovačka – Centar za likovno obrazovanje, Evidence

– Užice, Galerija Reflektor, Evidence

– Smederevska Palanka, Galerija moderne umetnosti, Okviri

– Beograd, Galerija DKSG, Crta

– Beograd, Kombank Art hol, Novi motivi u Primenjenom slikarstvu

– Kragujevac, Galerija SKC, Između

– Vrbas, Likovna galerija Kulturnog centra, Između

– Kraljevo, Galerija ULU „Vladislav Maržik”, Nepostojanost.

 

Izložba će biti otvorena do 20.6. radnim danima od 13 do 20, subotom od 10 do 15 časova.