Мимикрија
Богдан Ђукановић
29. 8 – 15. 9. 2023.
Ликовна галерија

МИМИКРИЈА
У природи постоји амбивалентна повезаност отрова и његових естетичких манифестација. Развијање упадљиве и јарке боје у циљу привлачења плена може да служи отровним организмима као еволутивни механизам. Таква појава је позната под називом агресивна мимикрија. Сличан појам представља Батесова мимикрија, која означава адаптивни процес према ком организми који нису отровни преузимају изглед сличан онима који јесу како би повећали шансе за преживљавање.

Уметник Богдан Ђукановић у оквиру самосталне изложбе Мимикрија преиспитује отров и његове естетичке манифестације. Вођен интересовањем за истраживањем семантичких способности материјала, уметник употребом отрова испитује савремени доживљај уметности. Термин мимикрија се у овом случају користи метафорички, као ознака амбивалентности процеса у ком се концепти или идеје маскирају путем визуелне привлачности.

Главни градивни елемент изложбе представља отров за пацове, индустријски обојен у јарку нијансу розе боје, чији је визуелни ефекат додатно појачан у релацији са шљокицама и природном лепотом камена. Остали изложбени објекти, редимејд лепљиве траке за муве посуте светлуцавим шљокицама, пажљиво сакупљена прашина, репродукције на камену детаља преузетих са историјских композиција под називом „Неверни Тома“, као и цртеж звезде падалице у камену, подржавају основну идеју.

Као целина, радови Ђукановића стварају необичну синтезу и нову врсту конвулзивне лепоте која у исто време открива гротескно у „лепој уметности“ и провоцира савремени егзистенцијализам. Уношењем дозе несигурности, која настаје кроз сукоб визуелне привлачности и потенцијалне опасности отрова, уметник покушава да поништи устаљене ефекте које уметничка дела изазивају у изложбеним просторима.

У сусрету са високим нивоом контраста између значењских нијанси и изгледа објеката, публика добија улогу да одлучи о којој врсти мимикрије се ради, да ли доживљавају изложене објекте опасним или не, као и колико су сличне појаве распрострањене у њиховој свакодневници. Вођен идејом да се нова значења стварају у тренутку када су правила свакодневног живота суспендована, уметник креирањем дисторзија перцепције покушава да произведе могућност формирања нових реакција на овакве појаве.

Кристина Седларевић, кустоскиња изложбе

Богдан Ђукановић (1996, Аранђеловац) је завршио основне и мастер академске студије на Факултету ликовних уметности у Београду, у класи Мрђана Бајића и Радоша Антонијевића. Тренутно је студент докторских уметничких студија на Факултету ликовних уметности у Београду. Циљ његове уметничке праксе је развој критичког мишљења, као и преиспитивање заступљених конвенција у друштву.

 

Изложба ће бити отворена до 15. 9. 2023. радним данима од 10 до 20, суботом од 10 до 16 часова.